El proper dilluns 30 de gener celebrarem a l’escola el dia de la Pau. Fins ara, no havíem fet res especial aquesta data. El cert és que al Fluvià defugim una mica de les festivitats imposades amb finalitats polítiques i consumistes: el dia de la mare, el dia de la dona, el dia del mestre… Construir els valors de la democràcia va molt més enllà d’accions puntuals descontextualitzades. Enguany però, hem trobat en la celebració del dia de la Pau una excusa perfecte per tornar a fer pública la crisi humanitària que estem vivint amb el conflicte de la guerra a Síria. Més de 5.000 persones han mort intentant creuar el Mediterrani durant el 2016. Les escoles ens hem de posicionar davant d’aquest fet oferint espais de reflexió, compartint experiències i impulsant iniciatives transformadores.

Ahir vam celebrar a l’escola un Consell de Petits extraordinari per parlar del tema. La Montse i la Júlia, dues veïnes del barri i membres del moviment Poblenou Refugi, ens van venir a explicar les iniciatives que s’estan portant a terme a nivell veïnal. Ja fa dies que ens van portar a l’escola un Manifest per recolzar l’acollida de les persones refugiades i ens van explicar que volíen movilitzar les escoles del barri per fer un acte conjunt el dia de la Pau. De seguida vam veure clar que actuar en xarxa tenia molta força i que els nostres infants havien d’estar implicats.

Vam iniciar el Consell de Petits amb la cançó de Joan Manel Serrat “Mediterraneo“, que s’ha convertit en la bandera per defensar els drets humans de la plataforma Casa nostra, casa vostra. Després de sentir la Júlia i la Montse, i de fer preguntes i comentaris, els infants representants es van comprometre a explicar als seus companys de grup que el dilluns 30 de gener seria un dia especial. Sentiríem la cançó del Serrat a l’escola i llegiríem el manifest. Teníem clar que volíem implicar a les famílies, i per aquest motiu vam acordar d’obrir les portes a les 16.15h i compartir de nou, tots junts, la cançó.

En el Consell de Petits recordem també que el curs passat, el Pep Callau, en representació de Pallassos sense Fronteres, ens va acompanyar en tot el procés de creació del MercArt. A principi d’aquest curs ens va comunicar que amb els diners recaptats van poder subvencionar part de l’expedició que uns quants pallassos van fer a un camp de refugiats al Líban. A
profitarem l’avinentesa del dia de la Pau per exposar les fotografies de l’experiència.

I el que és segur és que continuarem obrint finestres al  món per veure i sentir la realitat. Diuen que la pau arribarà no quan s’acabin els dolents, sinó quan no hi hagi ningú que els segueixi. Eduquem doncs ciutadans lliures i crítics, amb forts valors ètics, capaços d’aconseguir la Pau.

Carme Hoyas Fernández   [Mestra de l’escola Fluvià]