Fa dos anys que vam començar a imaginar que una bassa al nostre pati seria un bon recurs pedagògic per als infants i una manera d’apropar la natura al ciment de la nostra escola. No ha estat fàcil a nivell burocràtic poder tenir tots els permissos necessaris per tirar endavant el projecte, però finalment ho hem aconseguit. Amb el suport de la plataforma Escoles Sostenibles, hem dissenyat una bassa no gaire grossa (3 metres de llarg per 2 metres d’ample), però perfecta per crear un ecosistema equilibrat amb animals i plantes. L’ajuda de les famílies de la comissió de pati ha estat bàsica pel projecte. El curs passat, pares arquitectes i amants de la jardineria van aportar els seus coneixements per imaginar l’estructura global de l’espai natural: arbres, zona d’hort, cabanes d’indi, muntanyes i una bassa. Enguany, un grup de pares encara més nombrós han agafat el compromís de regar i cuidar l’espai cada cap de setmana. És per tant un projecte compartit per tota la comunitat, perquè també els infants ajuden en el manteniment.

WhatsApp-Image-20160509-13-624x832.jpg

Tenim la sort a més de poder comptar amb l’ajuda i la supervisió del Pepi, el jardiner del recinte Palo Alto, molt proper a l’escola. Ell ens ha fet la bassa i ens assessora en la compra de plantes i altres materials. És un gran regal la seva presència voluntària i desinteresada. També comptem amb els alumnes de l’escola de jardineria El Castell de Sant Foix, que durant el curs escolar han estat treballant a l’espai natural com a part del seu aprenentatge.

No podíem acabar el curs més satisfets, veient una petita carpa nedant i amagant-se sota les roques de la nostra bassa. La vam anar a comprar amb alguns representants de primer i segon.

WhatsApp-Image-20160509-15-624x468.jpg

Una carpa petita i de colors no gaire lluents, per tal d’evitar que les gavines se la mengessin. Hem posat només un peix, per tal que es mengi els ous que posin els mosquits, però no els de les libèl.lules, per exemple,  ja que aquests insectes sí que ens interessen per enriquir la fauna. Al mes de setembre, quan haguem augmentat la vegetació del voltant de la bassa procurant diversos amagatalls, ja podrem pensar a incorporar alguna granota i petits rèptils.

De moment, amb el petit peix ja estem molt emocionants. Li hem estat oferint menjar durant dues setmanes i ara ja li hem  donat autonomia per alimentar-se sol. Està molt espantat i  es deixa veure poc, però quan algun infant el descobreix passejant-se per la bassa s’organitza una gran festa.

El manteniment de la bassa és molt important per mantenir l’aigua en bones condicions. Diàriament un grup d’infants neteja la superfície amb un salabret per retirar la fullaraca. Un cop l’any l’haurem de buidar fins a la meitat i tornar-la a omplir, moment que aprofitarem per netejar-ne el fons. El nivell de l’aigua també s’ha de mantenir, de manera que hem d’estar atents a aquest fet i reomplir amb aigua de la mànega la bassa quan sigui necessari.

Els infants estan molt expectants davant d’aquesta nova atracció. Sempre que obrim la porta de l’espai natural un adult es col.loca al costat de a bassa i els nens i les nenes l’observen amb admiració i interés. Sense cap d’ubte és un element molt atractiu que els connecta amb la natura i amb el són. El passat dijous tots els representants del Consell de Petits vam acordar amb el Pepi les normes d’ús d’aquest nou espai. És fantàstic veure com ens infants respecten el que els envolta quan s’ho fan seu.

Acabo l’escrit donant la raó a un infant que en obrir un dia la porta de l’espai natural em va dir: aquest és el millor espai de l’escola. Gabi, jo també ho crec!

Carme Hoyas Fernández   [Mestra de l’escola Fluvià]