Fa unes setmanes vam convidar a l'escola al Jordi Belloso, islamòleg i pare d'una nena que ja fa dos cursos va acabar sisè al Fluvià. Arrel dels atemptats ocorreguts a la Rambla de Catalunya el passat mes d'agost, els educadors sentíem la necessitat de buscar información objectiva i fonamentada que ens endrecés les idees. Per aquest motiu vam organitzar xerrades per infants, on van participar els infants de cicle superior, i també per adults, dirigides als educadors del centre i a les famílies. Aquí tenim l'article resum escrit pel propi Jordi:

"L’enfrontament històric de dues maneres d’entendre el món (el cristianisme i l’islam) ha fet que conceptes culturals, religiosos i polítics que pertanyen a cada àmbit, s’interpretin confusa i potser deliberadament malament, per les dues parts, amb l’objectiu de fer prevaler el rang de cadascuna.

En aquest context, el meu objectiu en la xerrada va ser contextualitzar i donar certes claus per aclarir conceptes en general sobre el món islàmic i poder ajudar a entendre’l millor.

Termes com: musulmà, àrab, islamisme, “gihadisme”, salafisme, “integrisme islàmic”, “fonamentalisme islàmic”, terrorisme islàmic, etc. apareixen com a sinònims o són mencionats d’una manera arbitrària i sense cap rigor semàntic quan, fins i tot, alguns d’ells ni existeixen en l’imaginari islàmic ni en cap cas són sinònims.

A l’hora d’informar sobre l’Islam i el món àrab, el desconeixement de la matèria fa que de vegades s’utilitzi una terminologia errònia per part d’alguns mitjans de comunicació, d’entitats, d’organismes i fins i tot d’alguns capítols de llibres de text que s’utilitzen en secundària.

Aquesta confusió la vàrem fer palesa analitzant diverses pàgines de manuals de secundària que feien referència al món islàmic i/o al món àrab; en diccionaris, i també en l’emissió d’informatius, en aquests cas per a nens i nenes, que es van emetre arrel dels tristos atemptats que va patir Barcelona i Europa en general. A totes les fonts divulgatives revisades apareixien errades de concepte, imatges estigmatitzades, i tòpics dels musulmans i de les musulmanes.

Com afirma la islamòloga Dra. Dolors Bramon –professora emèrita d’estudis àrabs i islàmics a la Universitat de Barcelona-: “La terminologia mai no és innocent”.

Jordi Belloso Rimbau, Islamòleg.

Moltes gràcies Jordi! Va ser molt enriquidor escoltar-te!